Zenons paradox

-Vad läser du? frågade Nikko när han kom in i salongen och plockade upp den uppslagna boken som låg i Hilberts favoritfåtölj.

-Det är en samling med texter som förklarar några av Zenons paradoxer.

-Som den om haren och sköldpaddan?

-Ja, just den och några andra paradoxer som han är känd för.

-Det påminner mig om en författare som aldrig blev klar med sin bok. Han var haren som aldrig kom ikapp sköldpaddan.

-Okej, hur menar du då?

-Jo, nu ska du får höra, sa Nikko och slog sig ner i soffan. Det var en man som hette Albert Lundbom, Han var änkling och hade en stor familj att försörja. Det blev därför långa dagar och mycket arbete för att få det hela att gå runt. Han hade egentligen bara en timme i veckan, på söndagskvällen efter middagen, som han kunde kalla fritid. En dag bestämde han sig för att han skulle ägna den timmen åt att skriva en bok. Det fanns väl en förhoppning om att boken skulle kunna dra in lite extra pengar till familjen när den blev klar. Iallafall så började han skriva på den en söndag direkt efter middagen. 

Den första dagen gick bra och han hann skriva en hel sida, men nästa söndag blev han tvungen att läsa igenom vad han hade skrivit, för det hade gått så lång tid att han glömt bort det mesta. Det tog en kvart att läsa sidan han hade skrivit och sedan hade han 45  minuter på sig att skriva. Den andra veckan hann han därför bara skriva en ¾-sida. Eftersom det gick en hel vecka till nästa skrivtillfälle så hann han glömma bort mycket av det han skrivit så han blev därför tvungen att läsa igenom hela texten igen från början till slut innan han kunde fortsätta. Eftersom texten var längre tog det nu 25 minuter att läsa igenom den och nu hade han bara 35 minuter på sig att skriva vilket ledde till att texten blev kortare. Och så pågick det vecka in och vecka ut.

Jag träffade Albert för några år sedan, då beklagade han sig över sin bok.- Ju mer jag skriver, desto längre tid verkar det ta innan den blir klar. Från början hann jag skriva några stycken, men sen blev det bara några meningar och nu är jag nere på enstaka ord. Jag är rädd att snart kommer jag bara att hinna skriva några bokstäver i ett ord innan jag måste börja om. Jag känner mig som haren i Zenons paradox, hade han sagt och sedan skyndade vidare till något arbete eller ärende han måste hinna med.

-Så, hur gick det med romanen, blev den klar?

-Tyvärr inte, det drog ut på tiden och sen blev Albert sjuk och dog. Det var väl all stress och arbete som förkortade hans liv skulle jag misstänka.

-Vet du vad romanen handla om?

-Jo, det är det som var det märkliga. Den handlade om just haren och sköldpaddans i Zenons paradox. Alla trodde att Albert höll på att skriva en roman, men det visade sig vara en vetenskaplig framställning som skulle bevisa att haren visst kommer ikapp sköldpaddan, bara han anstränger sig och ökar takten.

Lämna en kommentar

Designa en webbplats som denna med WordPress.com
Kom igång